LETNÍ ŠKOLA EDUPRAXE 2021
- Podrobnosti
- Zveřejněno 22. 11. 2019 8:29
- Napsal /a Super User
Na srpen 2021 jsme pro vás připravili již 5. ročník LETNÍ ŠKOLY EDUPRAXE. První 3 ročníky byly zaměřené na podporu realizace společného vzdělávání ve školní praxi a účastnílo se jich více než 100 učitelů a poradenských pracovníků ze základních škol z celé České republiky. S vyhodnocením zpětné vazby od účastníků jednotlivých ročníků, s jejich postřehy a náměty se můžete seznámit zde:
V srpnu 2020 jsme 4. ročník letní školy realizovali v nové podobě s novou akreditací - 57 účastníků si vybralo jeden ze čtyř akreditovaných kurzů s časovou dotací 24 hodin. S vyhodnocením zpětných vazeb z loňského ročníku se můžete seznámit zde:
PODROBNÉ INFORMACE K LETNÍ ŠKOLE 2021:
5. ročník naší letní školy proběhne v srpnu 2021 podle osvědčeného modelu z loňského roku. Věříme, že epidemiologická situace nám umožní letní školu realizovat. Ke každému ze 4 témat pro vás máme připravené 4 akreditované kurzy určené pro různé cílové skupiny - učitele základních škol a vedoucí a poradenské pracovníky ve školách. Ke každému tématu jsme připravili blok vzdělávacích aktivit v celkovém rozsahu 24 hodin. Všechny aktivity jsou prakticky zaměřené, reagují na aktuální situaci ve školství a jejich cílem je podpora každodenní praxe pedagogických pracovníků.
PŘIHLAŠOVÁNÍ BYLO ZAHÁJENO 1. 1. 2021, UZAVÍRKA PŘIHLÁŠEK JE 30. 4. 2021 NEBO V OKAMŽIKU NAPLNĚNÍ KAPACITY LETNÍ ŠKOLY, KTERÁ JE 60 MÍST. V PŘÍPADĚ ZÁJMU VÁS PROSÍME O VČASNÉ PŘIHLÁŠENÍ.
Číslo akreditace: MSMT-34318/2019-2-1006
Forma vzdělávacího programu: interaktivní seminář
Hodinová dotace: 24 hodin v rámci 4 dnů trvání letní školy
Termín konání: 16. - 19. 8. 2021
Místo konání: Křtiny (poutní místo v Moravském krasu cca 15 kilometrů od Brna)
Cena: 6 900,- Kč
- cena zahrnuje 24 hodin vzdělávání dle vybraného tématu, které bude realizováno v učebnách ZŠ Křtiny, metodické materiály k vybraným tématům v tištěné i elektronické podobě, ubytování a stravování (snídaně, oběd, večeře) v hotelu Zámek Křtiny - více zde, občerstvení během seminářů, doprovodný program - komentovaná prohlídla barokního kostela ve Křtinách, návštěva Arboreta Křtiny
- pro zájemce o účast na letní škole, kteří bydlí v blízkosti Křtin a nemají zájem o zajištění ubytování a stravování v hotelu Zámek Křtiny, nabízíme možnost účasti na letní škole bez těchto služeb s každodenním dojížděním - cena bez ubytování je 4 500,- Kč, v rámci stravování je v tomto případě zajištěn oběd a občerstvení během dne
Postup pro přihlášení na letní školu:
- stáhněte si prosím přihlášku k příslušnému vzdělávacímu programu (najdete ji pod názvem programu), vyplňte všechny potřebné údaje a vyplněnou přihlášku odešlete jako přílohu emailu na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
- po obdržení přihlášky vám potvrdíme zařazení mezi účastníky letní školy
- počátkem června vám zašleme podrobné organizační pokyny, časový rozvrh vzdělávacích aktivit a fakturu
V RÁMCI LETNÍ ŠKOLY MŮŽETE ABSOLVOVAT JEDEN ZE 4 VYBRANÝCH BLOKŮ S ČASOVOU DOTACÍ 24 HODIN:
1. PODPORA UČITELSKÝCH DOVEDNOSTÍ
Cílová skupina: učitelé 1. a 2. stupně základních škol a učitelé víceletých gymnázií různých aprobací
Možnosti financování v rámci Šablon: seminář je možné využít k tématům osobnostně sociální rozvoj, matematická gramotnost, cizí jazyky, čtenářská gramotnost (účastníci budou na část semináře rozděleni do skupin dle svého zaměření, které si vyberou v přihlášce, toto zaměření budou mít uvedeno na osvědčení)
Lektorky: Mgr. Lenka Ondráčková, Mgr. Pavla Šoltésová, Mgr. Iveta Matoušková, Mgr. Květoslava Řezáčová, Mgr. Michaela Hantková
Program semináře:
-
Základní východiska pro práci učitele
-
co všechno učitele v praxi ovlivňuje v tom, co žáky učí, jaké metody využívají a jak žáky hodnotí
-
rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a školní vzdělávací program
-
práce s výstupy ve školním vzdělávacím programu
-
klíčové kompetence a možnosti jejich rozvoje
-
Organizace vyučování jako klíčová dovednost učitele
-
role učitele ve vyučovacím procesu, stanovení cílů a hledání cest k jejich naplnění
-
individualizace a diferenciace jako běžná součást práce učitele
-
náměty pro práci s učebnicemi, pracovními sešity a dalšími zdroji informací, náměty na pomůcky
-
osvědčené metody a formy práce vedoucí v optimálnímu naplňování vzdělávacích možností všech žáků - příklady dobré praxe
-
práce ve skupině a možnosti jejího využití
-
Hodnocení a sebehodnocení žáků
-
funkce hodnocení žáků, pravidla pro hodnocení
-
formativní a sumativní hodnocení a možnosti jejich využití - příklady dobré praxe
-
specifika hodnocení žáků se SVP
-
efektivní sebehodnocení žáků a vrstevnické hodnocení - jejich funkce, metody a formy - příklady dobré praxe
-
Čtenářská a informační gramotnost a možnosti jejich rozvoje napříč vyučovacími předměty
-
čtenářská a informační gramotnost jako klíčová kompetence
-
činnosti rozvíjející čtenářskou gramotnost napříč předměty - příklady dobré praxe
-
metody práce s textem
-
využití průřezových témat pro rozvoj čtenářské a informační gramotnosti
2. PODPORA PORADENSKÝCH DOVEDNOSTÍ PRO ŠKOLNÍ PRAXI
Cílová skupina: poradenští pracovníci ze základních škol a víceletých gymnázií - výchovní poradci, školní metodici prevence, školní speciální pedagogové, školní psychologové
Možnosti financování v rámci Šablon: seminář je možné využít k tématu osobnostně sociální rozvoj nebo inkluze
Lektorky: Mgr. Alice Vašáková, Mgr. Lenka Ondráčková, Mgr. Olga Teremová
Program semináře:
-
Legislativní zakotvení poradenských služeb ve škole
-
vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních v platném znění
-
školní poradenské pracoviště - členové, rozdělení kompetencí, program poradenských služeb, vedení dokumentace
-
spolupráce poradenských pracovníků s vedením školy, učiteli a rodiči žáků
-
Aktivity ŠPP směřující nejen k podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - příklady dobré praxe
-
Vedení poradenského rozhovoru
-
pomáhající pracovník ve školství - vymezení poradenské role a její odlišení od role učitelské, pomáhání jako kontinuum mezi pomocí a kontrolou, místo pomáhajícího pracovníka v systému školy, rizika pomáhající profese
-
specifika poradenského rozhovoru - odlišení poradenského rozhovoru od běžného, důraz na dojednání spolupráce, zaměření na společně dojednaný cíl
-
struktura poradenského rozhovoru - jednotlivé fáze rozhovoru, jejich cíl a prostředky, jak cíle dosáhnout
-
techniky vedení poradenského rozhovoru - věnování pozornosti, naladění na partnera v rozhovoru, techniky aktivního naslouchání
-
dojednávání spolupráce s rodiči, žáky, kolegy a nadřízenými
-
komunikace v konfliktu
-
praktické trénování vedení rozhovorů, sebereflexe a zpětná vazba ostatních účastníků
-
Role poradenských pracovníků ve škole při vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků
-
základní legislativa k tématu
-
možnosti a přístupy ke vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
-
základní diagnostika nadaných žáků v podmínkách školy
-
vzdělávání nadaných žáků, kteří mají současně jiné speciální vzdělávací potřeby (žáci dvojí výjimečnosti)
-
koordinace postupů v rámci školy
-
Role poradenských pracovníků ve škole při vzdělávání žáků s hraničním nadáním a lehkým mentálním postižením
-
základní legislativa k tématu, vymezení pojmů a charakteristika žáků s hraničním nadáním a LMP
-
možnosti a přístupy ke vzdělávání žáků s LMP v běžné třídě - práce s minimálními výstupy vymezenými v RVP ZV
-
koordinace postupů v rámci školy
3. PODPORA ŘÍDÍCÍCH DOVEDNOSTÍ VEDOUCÍCH PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ VE ŠKOLE
Cílová skupina: vedoucí pedagogičtí pracovníci ze základních škol a víceletých gymnázií (ředitelé a jejich zástupci) a učitelé základních škol a víceletých gymnázií, kteří se na roli vedoucích pracovníků ve škole připravují
Možnosti financování ze šablon: seminář je možné využít k tématu osobnostně sociální rozvoj
Lektoři: RNDr. Petr Lukáš, Mgr. Lenka Ondráčková, Mgr. Alice Vašáková
Program semináře:
-
Klima školy a kultura školy
-
vymezení pojmů
-
klima školy a možnosti jeho ovlivňování
-
kultura školy a možnosti jejího ovlivňování
-
Efektivní řízení školy
-
od koncepce rozvoje školy k plánování, výroční zpráva o činnosti školy
-
organizační řád školy, stanovení kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků školy, pověření pracovníků, pracovní náplně
-
předmětové komise a jejich činnost
-
školní řád a vnitřní směrnice jako nástroje efektivního řízení školy
-
kontrolní činnost ředitele školy, vnitřní a vnější evaluace
-
Řízení pedagogického procesu, hospitační činnost
-
právní zakotvení hospitační činnosti
-
cíle hospitace, její příprava, průběh a rozhovor po hospitaci
-
rizika hospitační činnosti
-
hospitace jako součást hodnocení a sebehodnocení pedagogického pracovníka, využití hodnocení k jeho finančnímu ohodnocení
-
podpora osobního rozvoje učitele, plán osobního rozvoje
-
Role vedoucích pracovníků v systému poradenských služeb ve škole a realizaci společného vzdělávání
-
poradenské služby v podmínkách společného vzdělávání, jejich legislativní zakotvení
-
funkční model poradenských služeb ve škole - školní poradenské pracoviště (struktura, personální zajištění, náplně práce, spolupráce poradenských pracovníků, aktivity - příklady dobré praxe)
-
zajištění finančních zdrojů pro efektivní fungování poradenských služeb
-
řízení ŠPP a jeho spolupráce s vedením školy
-
role vedoucích pedagogických pracovníků při realizaci společného vzdělávání - aktuální legislativa, zkušenosti s realizací a financováním podpůrných opatření
4. SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ VE ŠKOLNÍ PRAXI
Cílová skupina: učitelé 1. a 2. stupně stupně základních škol, asistenti pedagoga, učitelé víceletých gymnázií a poradenští pracovníci ze základních škol a gymnázií
Možnosti financování ze Šablon: seminář je možné využít k tématu inkluze
Lektorky: Mgr. Lenka Ondráčková, Mgr. Alice Vašáková, Mgr. Michaela Hantková
Program semináře:
-
Společné vzdělávání v legislativě, aplikace legislativy do školní praxe
-
vyhláška 27/2016 v platném znění
-
kdo jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, rozdíl mezi podporou a úlevou pro žáka
-
stupně podpůrných opatření
-
spolupráce škol a školských poradenských zařízení při nastavování podpůrných opatření pro žáky se SVP
-
Podpůrná opatření 1. stupně a plán pedagogické podpory
-
1. stupeň podpůrných opatření jako prevence selhávání žáků a základ individualizované péče o žáky se SVP
-
podpůrná opatření 1. stupně v realitě školní třídy
-
základní pedagogická diagnostika v podmínkách školy
-
plán pedagogické podpory jako nástroj cílené koordinované péče
-
Podpůrná opatření 2. - 5. stupně a individuální vzdělávací plán
-
individuální vzdělávácí plán jako nástroj na koordinaci péče o žáka se SVP
-
organizační zajištění tvorby, realizace a vyhodnocení IVP ve škole, spolupráce třídního učitele s ostatními vyučujícími a poradenskými pracovníky ve škole
-
spolupráce rodiny, školy a žáka při tvorbě a realizaci IVP
-
podpůrná opatření realizovaná v rámci IVP - organizace výuky (diferencované vyučování), vyučovací metody, hodnocení žáků se SVP, pedagogická intervence a předmět speciálně pedagogické péče, spolupráce pedagoga s asistentem pedagoga, případně druhým učitelem ve třídě
-
Spolupráce s rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
-
motivace ke spolupráci mezi rodinou a školou
-
role školy jako iniciátora spolupráce
-
příležitosti k navázání kontaktu s rodiči a cesty k jeho dlouhodobému udržení
-
projednávání doporučení ŠPZ se zákonnými zástupci žáků se SVP a vysvětlení nastavení PO ve škole