EDASTIM - edukace a stimulace jako podpora školní připravenosti - 16 hodin
- Podrobnosti
- Zveřejněno 9. 8. 2022 7:53
- Napsal /a Lenka Ondráčková
Program EDASTIM (edukace a stimulace) pro děti předškolního věku je zaměřený na podporu školní připravenosti a prevenci školní neúspěšnosti za spoluúčasti rodiny. Program vznikl v roce 2022 a jeho autorkou je speciální pedagožka a lektorka vzdělávacích programů pro učitele Mgr. Jiřina Bednářová. Program je jednou z možností, jak minimalizovat nerovnoměrnosti ve vývoji dítěte před vstupem do základního vzdělávání, kdy je zároveň podporována a angažována rodina.
Program EDASTIM navazuje na program Edukativně stimulační skupiny, které vznikly na začátku 90. let na sídlištní škole z potřeby vyrovnat vývojové nerovnoměrnosti, zvýšit úroveň školní připravenosti dětí, poskytnout rodině komplexní služby zahrnující pedagogickou intervenci. Posléze byl systém skupin aplikován v Pedagogicko-psychologické poradně Brno.
Program EDASTIM je inovací výše jmenovaného programu. Reaguje na aktuální potřeby dětí. Je posílena oblast řeči, zejména lexikálně-sémantická rovina: rozšíření slovní zásoby od pasivní roviny po aktivní užívání řeči, její prolínání a chápání pojmů ve všech dalších oblastech. Prioritou je holistický přístup ve stimulaci dítěte, uvědomování si prolínání jednotlivých oblastí a dovedností. Přestože se kurz věnuje jednotlivým oblastem, vždy je kladen důraz na uvědomění si propojenosti všech oblastí, péče je zaměřená na dítě, nikoliv na jednotlivé oblasti či potíže.
Seminář EDASTIM – edukace a stimulace jako podpora školní připravenosti, je určený pedagogickým pracovníkům mateřských a základních škol, kteří pro děti a jejich rodiče program povedou. Seminář je od školního roku 2022/23 novinkou v naší nabídce. Seminář máme v nabídce jak v podobě prezenčního semináře, tak v podobě webináře. Více informací o semináři v podobě vedené online - webináře, včetně vypsaných termínů, najdete zde.
SEMINÁŘ JE VHODNÝ PRO NOVÉ ŠABLONY Z OPERAČNÍHO PROGRAMU JAN ÁMOS KOMENSKÝ - ŠABLONA OSOBNOSTNĚ SOCIÁLNÍ A PROFESNÍ ROZVOJ PRACOVNÍKŮ VE VZDĚLÁVÁNÍ V ZŠ a MŠ - VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ VE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ a MŠ.
Číslo akreditace: MSMT – 21892/2022-1-692
Forma vzdělávacího programu: prezenční interaktivní sebezkušenostní seminář
Časová dotace: 16 hodin (seminář bude realizovaný ve dvou dnech po 8 vyučovacích hodinách)
Cílová skupina: učitelé mateřských škol, učitelé nižších ročníků 1. stupně základních škol, pracovníci školních poradenských pracovišť - školní speciální pedagogové, školní psychologové, výchovní poradci
Lektorka: Mgr. Jiřina Bednářová
POZOR - Materiály k programu EDASTIM - metodickou příručku, obrazovou přílohu a sadu 10 pracovních sešitů pro děti - můžete objednat v eshopu www.studijniliteratura.cz - zde
Cena semináře: 3.490,- Kč (cena zahrnuje manuál pro účastníky kurzu a 10 sad pracovních listů k jednotlivým lekcím; tyto materiály obdrží účastníci přímo na semináři)
Místo konání: Brno, Kounicova 39 (2. patro - učebny Nepustilovy jazykové školy)
Termíny konání:
- pondělí 16. 10. + úterý 17. 10. 2023 (8.30 - 15.30) - OBSAZENO
- úterý 28. 11. + středa 29. 11. 2023 (8.30 - 15.30) - OBSAZENO
- úterý 9. 1. + středa 10. 1. 2024 (8.30 - 15.30) - poslední volná místa
- pondělí 19. 2. + úterý 20. 2. 2024 (8.30 - 15.30 hodin) - nově zařazený termín, na který se můžete přihlásit
Přihlášení na seminář:
· Vyplňte a odešlete následující přihlašovací formulář, automatické potvrzení o úspěšném odeslání přihlášky dostanete na email označený ve formuláři červenou hvězdičkou.
· Hlásí-li se na seminář více účastníků z jedné školy, může přihlašovací formulář vyplnit buď každý zvlášť, nebo napište jméno, příjmení, titul a datum narození dalších účastníků z jedné školy do poznámky.
· Po obdržení přihlášky vám potvrdíme zařazení mezi účastníky semináře a zašleme vám pozvánku s podrobnými informacemi o organizaci a fakturu.
Program semináře:
1. DEN (8 hodin):
1) blok – SYSTÉM PODPORY DÍTĚTE V PROGRAMU EDASTIM (2 hodiny)
- možnosti skupinové a individuální péče při prevenci školního neúspěchu
- výchozí principy programu
- organizace skupin
2) blok – SPOLUPRÁCE S RODINOU, ZAPOJENÍ RODIČŮ (3 hodiny)
- podpora rodiny při rozvoji dítěte v oblasti školní připravenosti
- přístup lektora jako modelu vhodných výchovných intervencí, adekvátní podpory
- možnosti výchovných intervencí při podpoře dítěte, jeho motivace, navození a udržení zájmu a koncentrace pozornosti
- interakce, podpora komunikace a spolupráce mezi rodičem a dítětem, věnování pozornosti dítěti ze strany rodičů
3) blok – GRAFOMOTORIKA, JEMNÁ MOTORIKA (3 hodiny)
- činnosti rozvíjející jemnou motoriku
- podpora pracovních návyků při psaní – volba psacího náčiní, úchop psacího náčiní, uvolnění a postavení ruky při psaní; uvolňovací a rozcvičovací cviky; grafomotorická cvičení podle vývojové úrovně kresby dítěte, řazení grafomotorických prvků
2. DEN (8 hodin):
4) blok – ORIENTACE V PROSTORU A V ČASE (1 hodina)
- Orientace v prostoru, činnosti rozvíjející prostorovou orientaci:
· vnímání a pojmenovávání prostorových vztahů ve třech základních osách: horno-dolní, předo-zadní, pravo-levé; chápání a pojmenovávání dalších pojmů souvisejících s orientací v prostoru jako např. první, poslední, uprostřed, hned před, hned za, mezi…
· uvědomování si částí a celků a jejich vzájemné uspořádání v prostoru
- Orientace v čase, činnosti rozvíjející časovou orientaci:
· vnímání časových úseků
· časová serialita
5) blok – ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ (1,5 hodiny)
- Stimulace vývoje zrakového vnímání, činnosti rozvíjející zrakové vnímání:
· zraková diferenciace – rozlišení barvy, velikosti, tvaru, detailu, horizontální polohy, vertikální polohy
· zraková analýza a syntéza – uvědomování si částí a celku, jejich vzájemného postavení
· zraková paměť
6) blok – ZÁKLADNÍ MATEMATICKÉ PŘEDSTAVY (1,5 hodiny)
- Oblasti mající mají vliv na budování matematických představ: motorika, jemná motorika, řeč, prostorová orientace, zpracování zrakových vjemů.
- Stimulace vývoje matematických představ, činnosti rozvíjející matematické představy:
· oblasti a činnosti směřující k vytváření pojmu přirozeného čísla: porovnávání, řazení, třídění, uspořádávání
· budování pojmu přirozeného čísla
7) blok – ŘEČ (2 hodiny)
- Stimulace vývoje řeči, činnosti rozvíjející řeč v rovině:
· lexikálně-sémantické (bohatost slovní zásoby a chápání významu slov; slovních spojení a vět)
· morfologicko-syntaktické (tvarosloví a tvoření vět)
· pragmatické (užití řeči v praxi)
8) blok – SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ (1,5 hodiny)
- Stimulace vývoje sluchového vnímání, činnosti rozvíjející sluchové vnímání:
· sluchová diferenciace
· sluchová analýza a syntéza
· sluchová paměť
9) blok – Prostor pro diskusi, dotazy, shrnutí, vyhodnocení (0,5 hodiny)